Příznaky poruch brzdového systému
Jedná se o typické příznaky, se kterými se může řidič setkat při poruše nebo v důsledku opotřebení brzd. V seznamu jsou uvedeny body, kterým je nutné věnovat pozornost. Poznámka: některé z těchto příznaků mohou být vyvolány také závadou v systému pérování, v dílně je však nutné prověřit obojí.
Vibrace volantu

O CO SE JEDNÁ?
Volant se pri brzdení chveje. Volant behem jízdy vozidla vibruje.
PROC K TOMU DOCHÁZÍ
Vibrace mohou být zpusobeny chvením brzd – brzdy se pri styku obložení s kotoucem rozvybrují.
- Kotouč může mít po svém obvodu různou tloušťku.
- Kotouče se mohou v důsledku přehřátí deformovat.
POSTUP OPRAVY
Při tomto kolísání tloušťky kotouče je nutné tloušťku zkontrolovat po celém obvodu. V případě, že kotouč má různé tloušťky, je nutné vyměnit oba kotouče na nápravě. Poznámka: pouhá výměna kotoučů není nepostačuje – současně je nutné vyměnit brzdové destičky, aby byl zajištěn maximální brzdný výkon.
Hlučnosdt brzd

O CO SE JEDNÁ?
Obvykle se jedná o pronikavý skřípot nebo hluk jako při obrušování.
PROC K TOMU DOCHÁZÍ
- Brzdové destičky se mohou opotřebit tak, že nosné desky začnou obrušovat kotouč nebo se začne obrušovat indikátor opotřebení destiček.
- Antihluková podložka (která pokrývá nosnou desku brzdové destičky) pravděpodobně chybí nebo je poškozená.
- Třmen vázne nebo se zasekává.
POSTUP OPRAVY
- Vyměňte brzdové destičky (a kotouče, jsou-li poškozeny).
- Proveďte opravu třmenu.
TÁHNUTÍ KE STRANE BEHEM BRZDENÍ

O CO SE JEDNÁ?
Při sešlápnutí brzdy je patrné, že vozidlo táhne doleva nebo doprava. Poznámka: to se liší od vlivu nesprávné geometrie kol, kdy vozidlo za jízdy vždy táhne na stejnou stranu.
PROC K TOMU DOCHÁZÍ
- Brzdové destičky byly na jedné straně znečištěny olejem nebo mazivem a tím ztratily brzdnou úcinnost.
- Třmen může váznout nebo se zasekávat – brzdové destičky na této straně nezajišťují dostatečný brzdný úcinek.
POSTUP OPRAVY
- Brzdové destičky zkontrolujte a případně je vyměňte (vždy vyměňte obě strany)
- Ověřte volný chod třmenu a v případě potřeby proveďte jeho opravu.
DLOUHÝ ZDVIH / HOUBOVITÝ ODPOR PEDÁLU

O CO SE JEDNÁ?
Jedná se o pocit, kdy pro dosažení žádaného zpomalení musíte pedál poměrně výrazně sešlápnout, NEBO pedál po sešlápnutí vykazuje doslova houbovitý, tj. měkčí odpor než obvykle.
PROC K TOMU DOCHÁZÍ
- Pokud je vozidlo vybaveno bubnovou brzdou, brzdové čelisti jsou nesprávně seřízeny.
- Brzdová kapalina – v systému je přítomen vzduch, kapalina uniká nebo je ve špatném stavu.
- Snímač rozložení zatížení náprav nebo regulátor (ventil) brzdového tlaku se zaseknul.
- Brzdové hadice jsou netěsné nebo bobtnají.
POSTUP OPRAVY
- Seřiďte brzdové čelisti.
- Zkontrolujte kvalitu brzdové kapaliny, systém odvzdušněte; v případě potřeby vyměňte brzdovou kapalinu.
- Zkontrolujte těsnost hlavního brzdového válce a brzdových válců kol a případně je vyměňte.
- Zkontrolujte stav brzdových hadic, zda nevykazují netěsnost nebo „bobtnání“, v případě závad proveďte výmenu.
Tuhý pedál

O CO SE JEDNÁ?
Při sešlápnutí brzdového pedálu je patrná velmi malá "vůle" v pedálu. Sešlápnutí je doslova tuhé.
PROC K TOMU DOCHÁZÍ
- Brzdové destičky jsou „sklovité“; třecí materiál ztratil brzdné vlastnosti a není schopen zvládat požadavky na brzdení.
- Třmen je zaseknutý, přitlačuje destičky k brzdovému kotouci.
- Posilovač brzd netěsní nebo vlivem špatného přívodu podtlaku vyvíjí nízkou sílu působící v brzdovém systému.
POSTUP OPRAVY
- Zkontrolujte povrch destiček, zda není sklovitý nebo jinak poškozený, případně destičky vyměňte.
- Proveďte opravu třmenu.
- Zkontrolujte posilovač brzd a případně jej vyměňte nebo opravte.
Vydření povrchu kotouče

O CO SE JEDNÁ?
Při prvním sešlápnutí pedálu brzdy (obvykle poté, co bylo vozidlo odstaveno) dochází k jeho obrušování.
PROC K TOMU DOCHÁZÍ
Brzdový kotouč obvykle koroduje v zimě na solí posypa ných silnicích nebo v přímořských oblastech. Kov v materiálu destičky zkoroduje a přilne ke kotouči – odstraňování koroze z kotouče je provázeno zvukem jako od drátěného kartáče.
POSTUP OPRAVY
Koroze se z kotouče obvykle odstraní po několikanásobném mírném sešlápnutí brzdy. Pokud je koroze rozsáhlá, je nutné vyměnit brzdové destičky a kotouče.

* S diagnostikou závad na vašem vozu Vám rádi pomůžeme v nejbližším Auto Kelly Autoservisu.
Koncept Auto Kelly Autoservis
Sdružení nezávislých autoservisů, které má přes 300 členů po celé České republice a které nabízí zákazníkům kvalitní alternativu k autorizovaným autoservisům, bez jakéhokoli kompromisu v kvalitě dílů či úrovni poskytnutých služeb.
Náhradní díly potřebné k opravě vozidla jsou do Auto Kelly Autoservisů zaváženy několikrát denně a zákazník tak u nás nemusí na opravené vozidlo dlouho čekat!